بیزینس مدل دراپ شیپینگ یا drop shipping model یک مدل‌ کسب‌وکار بسیار محبوب هست که ساز و کارش به این شکل هست که، شما کالای عمده فروشان و تولیدکنندگان رو برای فروش عرضه می‌کنین. بعد از دریافت سفارش از کالای عرضه شده، سفارش ثبت شده رو به عمده فروش یا تولید کننده کالای مورد نظر منتقل می‌کنین. پس از آن عمده فروشان و یا تامین کنندگان کالا، سفارشات رو برای شخص سفارش دهنده، ارسال می‌کنن و مستقیماً به دست خریدار می‌رسونن. یعنی شما در اصل کار خاصی نمی‌کنین، به جز اینکه یک کالا رو در بازار بفروشین و از فروش‌تون، سودتون رو دریافت کنین.


البته این مدل بیزینس مثل همه مدل‌های کسب و کار مزایا و معایبی داره که تو این مقاله بهشون می‌پردازیم. مهم نیست که شما کجا و روی چه پلتفرمی فعالیت می‌کنین. اگه از رادار استفاده می‌کنین و یا حتی اگه فروشگاه آنلاین خودتون رو دارین دراپ شیپینگ به شما این اجازه رو میده، که مزایای خوبی رو برای خودتون داشته باشین.


مزیت‌های دراپ شیپینگ:

تحمل هزینه‌های بسیار پایین برای فعالیت در این کسب‌وکار

اگر یک فروشگاه آنلاین بسازین و هزینه‌ای رو برای اون پرداخت کنین در نهایت هیچ هزینه‌ای برای خریدوفروش خود کالا به شما تحمیل نمی‌شه.

برای فردی که تا به حال کار بیزینس آنلاین و یا فروش محصولات اینترنتی انجام نداده، این مدل کسب و کار بسیار ساده است و دغدغه‌ای رو برای فرد ایجاد نمی‌کنه و خیلی راحت می‌تونه کسب و کارش رو شروع کنه.


عدم نیاز به انبار و افزایش موجودی انبار

شما نیاز به آماده کردن مکانی برای انبار و افزایش موجودی انبار ندارین. ضمن اینکه نیاز نیست سرمایه خیلی زیادی برای شروع داشته باشین. تنها سرمایه‌ای که بهش نیاز دارین هزینه‌ای برای آنلاین کردن  فروشگاه و یا بستر فروش‌تون هست که این هزینه‌ها بسیار کم هستن. 

ضمن اینکه شما می‌تونین برای کسب‌وکارتون از تبلیغات ارگانیک استفاده کنین و حتی هزینه تبلیغات رو هم به نفع خودتون بسیار کم کنین.


ریسک پایین برای داشتن یک کسب و کار

شما ریسک بسیار کمی رو متحمل می‌شین، یعنی تنها کاری که باید انجام بدین، مدیریت یک فروشگاه آنلاین و زمانی که برای آن صرف می‌کنین، هست. در واقع حتی اگر شما هیچ کالایی رو خریدوفروش نکنین، سرمایه‌ای رو از دست ندادین و این کمک بسیار بزرگی برای شما خواهد بود. 

از طرفی دست شما برای انتخاب محصول باز هست و شما می‌تونین چند محصول رو به همین شکل بفروشین. هر نوع کالای که قابلیت خریدوفروش به صورت دراپ شیپینگ رو داره، می‌تونه تو سبد فروش شما جا بگیره.


عدم محدودیت جغرافیایی برای فعالیت کسب و کار

شما هیچ محدودیت جغرافیایی برای فعالیت‌تون ندارین. اگر شما کسب‌وکاری داشتین که مجبور بودین انبار و یا فضای خاصی رو برای کارتون در نظر بگیرین، هم از لحاظ سرمایه  و هم از لحاظ بعد مسافت برای ارسال کالا دچار محدودیت می‌شدین. هزینه‌های انبارداری و ارسال کالا می‌تونستن، سرباری برای کسب‌وکار شما باشن اما در دراپ شیپینگ، شما بدون هیچ محدودیت مکانی برای فعالیت می‌تونین، هر کالایی رو به هر نقطه از جهان بفروشین.


توسعه راحت کسب و کار

 با دراپ شیپینگ، به‌راحتی می‌تونین کسب‌وکارتون رو بزرگ کنین.

 فرض کنین که شما یک فروشگاه اینترنتی داشتین. اگر میزان فروش شما خیلی زیاد می‌شد و هر روز تعداد زیادی از مشتری ها وارد مغازه شما می‌شدن و شما باید کالاتون رو از انبار فروشگاه‌تون تهیه می‌کردین و برای مشتری‌ها ارسال می‌کردین، هزینه‌های انبار داری، افزایش موجودی انبار و بسته‌بندی و... بسیار قابل توجه بود و مانعی برای بزرگ کردن کسب‌و کارتون بود.

همچنین زمانی که از شما برای بسته بندی و ارسال صرف می‌شد، خیلی زیاد بود. اما در مورد دراپ شیپینگ این محدودیت‌ها وجود نداره و شما تنها فعالیتی که باید انجام بدین، ثبت سفارش مشتری‌ها و انتقال به عمده فروشان و تولید کنندگان اصلی هست. تمام فرایند تولید، تامین و ارسال رو دیگران هندل می‌کنن.


معایب روش دراپ شیپینگ:

امکان افزایش سود فقط با ثبت سفارش بالا

 برای اینکه میزان سود شما از فروش کالاهای عمده فروشان یا تولید کنندگان بالا باشه، لازم هست سفارش بالایی از کالاها رو ثبت کنین.


فضای رقابتی زیاد

به دلیل ساده بودن این نوع کسب و کار، افراد زیادی با مدل دراپ شیپینگ فعالیت می‌کنن، که فضای رقابتی زیادی تو این مدل ایجاد می‌شه و بهترین راه برای اینکه شما بتونین خودتون رو از این جو رقابتی خارج کنین، انتخاب نیچ و یا بازار هدف اختصاصی هست.

یعنی روی یک بازار خاص تمرکز کنین. به عنوان مثال یک فروشگاه که فقط نوشابه‌های رژیمی مخصوص افراد مبتلا به دیابت رو می فروشه، رو ی یک بازار خاص تمرکز کرده که شاید خیلی‌ها روی اون فعالیتی نداشته باشن و تعداد فروشندگان این محصول کم باشه.

بنابراین شما می‌تونین میزان رقابت رو برای خودتون با انتخاب بازارهای کوچک‌‌تر و اختصاصی‌تر پایین بیارین.


عدم اطلاع دقیق از موجودی و وضعیت انبار عمده فروشان و تولید کنندگان

شما به سختی می‌تونین از موجودی انبار عمده فروشان و تولید کنندگان اطلاع دقیقی داشته باشین.

اگر ثبت سفارش شما بالا باشه و افراد دیگه هم به صورت دراپ شیپینگ فروشنده اجناس عمده فروش باشن شما از موجودی  دقیق انبار آگاهی ندارین و شاید مدت زمانی هم طول بکشه تا موجودی اون انبار تامین بشه.

البته ابزارهایی هستن که بتونین این مسائل رو کنترل کنین اما در کل این یکی از معایب دراپ شیپینگ هست که شما هیچ کنترلی رو وضعیت انبار ندارین.


متفاوت بودن مدت زمان ارسال کالا توسط عمده فروشان یا تولیدکنندگان

اگر یک خریدار کالاهای چندین عمده فروش یا تولید کننده رو هم زمان سفارش دهد، ممکنه مدت زمان ارسال سفارشات هر یک از عمده فروشان یا تولید کنندگان متفاوت باشه.


هزینه ارسال بالا در صورت ثبت سفارش از عمده فروشان و تولید کنندگان مختلف

همچنین هر کدوم از این تولید کننده و یا تامین کننده‌ها هزینه شیپینگ جداگانه رو برای ارسال از شما دریافت می‌کنن که این فرایند می‌تونه روی درصد سود شما تاثیر گذار باشه.

اگر ارسال چند سفارش ازیک انبار بود، هزینه شیپینگ برای شما به مراتب خیلی کمتر می‌شد.


امکان ارسال اشتباه کالا

ممکنه عمده فروشان و یا تولید کنندگان ،کالایی رو به اشتباه ارسال کنن. اما خریدار از شما خرید کرده و شما رو مقصر این اشتباه می‌دونه و شما باید سریعاً اشتباه پیش اومده رو جبران کنین.

اگر تامین کننده‌های شما خوب و معتبر باشن این اشتباهات می‌تونن به حداقل برسن.


عدم امکان برند سازی

شما هیچ کنترلی برای ساختن برند خودتون ندارین. 

چون کالایی که توسط شما فروخته شده، مستقل و با برند دیگه‌ای به دست خریدار می‌رسه.

و این موضوع باعث می‌شه شما نتونین برندسازی داشته باشین حتی اگه کالایی که می‌فروشین خیلی خوب و با کیفیت باشه!


با توجه به همه مزایا و معایب، دراپ شیپینگ مدل کسب و کار بسیار خوبی هست و اگه شما باهوش و خلاق باشین و بتونین بازار اختصاصی خودتون رو پیدا بکنین، فروشنده موفقی خواهید شد.